Kostnad eller inte kostnad

Torsdag den 11 oktober 2012

Igår var det en strategisk beredningsdag där politiker och tjänstemän samlades och gick igenom investeringsbehoven inför 2013. Dessutom gicks den strategiska planen igenom.

Jag hade tyvärr inte möjlighet att vara med på denna dag för jag var på ett återbesök på sjukhuset.

Där fick jag en information som kändes lite märklig och jag tror faktiskt att jag fick en felaktig information från personalen i kassan.

Det handlade om reseersättningar man får som patient då man tar sig till sjukhuset. Jag åkte buss och då får man ersättning för vad bussbiljetten kostar. Jag sa när jag satt och väntade på att få resekostnaden utbetald att ibland kommer jag inte för att hämta någon ersättning för jag har inte alltid kostnader för att ta mig till sjukhuset.

Jag har nämligen kunnat åka med en kollega som skulle på ett möte i Luleå en gång. Eftersom jag då inte har någon kostnad för att ta mig till sjukhuset så ska jag enligt min mening självklart inte ha någon ersättning för min resa.

Döm om min förvåning då personalen säger att jag enligt regelverket ändå har rätt att få ersättning från landstinget för att jag tar mig till sjukhuset.

Jag ifrågasatte om det verkligen var så reglerna säger. Det måste väl ändå vara som så att man först måste ha en kostnad för sin resa innan man kan begära ersättning för sin resa.

Nej då, säger personalen, så är det absolut inte. Nåväl, jag sa att min moral inte tillåter mig att begära ersättning för en resa som jag inte har någon kostnad för. Och där stannade samtalet.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0