Gruvmöte

Tisdag den 9 oktober 2012

På morgonen var jag med på ett möte med teknik- och serviceavdelningen. Sedan hade jag en träff med personalchefen.

Därefter var jag med på ett LIS- och gruvmöte. Vi pratade om erfarenheterna från besöket i Pajala i fredags. Vi pratade mycket om bostadsfrågan och de utmaningar som vi står inför.

Vi pratade om industriområden och en eventuellt ökad efterfrågan på industrimark i framtiden.

Vi pratade även om den kommande medborgardialogen den 18 oktober där vi från Jokkmokks kommuns sida ska informera allmänheten om hur läget med gruvetableringsfrågan ligger just nu.

Sedan pratade vi om LIS-områden. Det handlar alltså om att vi från kommunens sida vill peka ut områden där vi tycker att det är lämpligt att bygga hus och fritidsboende närmare vatten än 100 meter.

Vi jobbar nu ut ett förslag som någon gång i november eller december ska ut på samråd så att allmänheten får tycka till. Förhoppningsvis kan kommunfullmäktige i juni 2013 fatta beslut om vilka områden som blir LIS-områden i Jokkmokks kommun.

Senare på eftermiddagen var jag på ett möte i ett utökat arbetsmarknadsråd. Vi var ett antal tjänstemän och politiker som träffades. Chefen för arbetsförmedlingen i Jokkmokks och Gällivare kommuner höll i mötet. Vi fick information om arbetslöshetssiffror och lite annan matnyttig information.

Vi fick lära oss att arbetsförmedlingens mål inte är att minska arbetslösheten. Deras mål är att öka sysselsättningen.

Därefter hade jag en kort genomgång med personalchefen och ekonomichefen i lite olika frågor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0