Stort kulturutbud i Jokkmokk

Tisdag den 26 juni 2012

 

Man kan verkligen inte klaga på kulturutbudet i lilla Jokkmokk. Jo, förresten, det kan man säkert men jag gör det inte.

 

I söndags var jag med på en bussresa som Ájtte Musei Vänner anordnade. Bussresan gick till Udtja som är en by väster om Kåbdalis. Byn ligger i ett avgränsat område i det man i folkmun kallar robotfältet. Det är alltså inte tillåtet för allmänheten att vistas där. Utom en gång per år då denna bussresa anordnas.

 

Kyrkoherde emeritus Johan Märak genomförde en friluftsgudstjänst för alla närvarande och vi drack kyrkkaffe och hade en trevlig stund. Vi fick mycket information från bybor om historiken i byn. Det var mycket intressant.

 

Så ikväll har jag varit på en alldeles fantastisk konsert i Gamla Kyrkan i Jokkmokk. Oline Bakkom med gruppen Dalakopa spelade, berättade och sjöng för en stor publik. Jag var alldeles lyrisk efteråt.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0