Jokkmokks kommun gör affärer med Position Jokkmokk

Måndag den 2 juli 2012

 

I nio års tid har jag väntat på ett specifikt telefonsamtal från journalisthåll. Nu har det kommit. NSD ringde precis upp mig och ställde lite frågor.

 

Reportern undrade varför Jokkmokks kommun gör affärer med min frus företag Position Jokkmokk. Jag förklarade att Jokkmokks kommun gör affärer med många olika företag och att Position Jokkmokk är ett bland alla dessa.

 

Reportern undrade hur det kom sig att jag som kommunchef tillåter att Jokkmokks kommun gör affärer med min frus företag.

 

Jag förklarade då att det i min kommunchefsroll inte ingår att gå runt och tala om för mina olika medarbetare vilka olika företag vi ska göra affärer med. Det är fri konkurrens i Sverige och det är helt tillåtet att göra affärer med företagare om de håller sig inom gällande regelverk.

 

Grundprincipen vi förhåller oss till inom Jokkmokks kommun är att vi ska göra goda affärer för Jokkmokks kommun. Vi säger i våra officiella dokument att alla som vill göra affärer med offentlig sektor ska behandlas lika enligt likabehandlingsprincipen.

 

Vi ska alltså göra affärer på ett sätt så att vi konkurrensutsätter våra inköp av varor och tjänster för att bland annat erhålla bästa kvalitet till ett rimligt pris.

 

Att jag gått och väntat på denna fråga från mediahåll i nio års tid har att göra med att det nu är ungefär nio år sedan min fru sa upp sig från sin anställning på Jokkmokks kommun och startade eget.

 

Företaget Position Jokkmokk har som affärsidé att sälja konferenser och upplevelser till olika företag runt om i världen.

 

Jokkmokks kommun har anlitat Position Jokkmokk i olika sammanhang.

 

Det är nu jättebra att dessa affärer granskas i syfte att kolla upp så att inga oegentligheter förekommer. En kommun hanterar skattebetalarnas pengar och självklart ska de användas på ett korrekt och riktigt sätt.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Så starkt av dig att gå ut och berätta detta i stället för att gömma dig bakom något skrank. Jag är övertygad om att det inte kommer finnas något som kan dras i smutsen! Rak, ärlig, tydlig, det är så det skall tas Anders, precis som du gör! Det ger trovärdighet!

2012-07-02 @ 17:20:28
Postat av: Anna Hövenmark

Tycker som Elisabeth att det är bra att du berättar. Dessutom kan jag inte riktigt förstå varför din fru skulle ha näringsförbud på grund av att hon just är din fru. Samt att jag vet hur noga du varit/och är med skiljelinjerna.

2012-07-03 @ 10:45:21
Postat av: David

Låter ganska vagt med "bästa kvalitet till rimligt pris". Målet måste väl vara att få rätt kvalité till bästa pris?



2012-07-03 @ 13:45:46
Postat av: Tom Norrgård

Jag förstår precis vad du pratar om Anders och jag förstår till fullo din reaktion. Jag tycker precis som Elisabeth och Anna att det bästa sättet att ta död på osanningar är att lägga korten på bordet som du gör. Alla vi som har jobbat nära dig vet bortom allt tvivel att du aldrig någonsin skulle gå med på något fuffens på det sätt som NSD antyder. Jag har lärt känna dig som en hedersknyffel och en rättskaffens man. Samtidigt är det så klart bra att media granskar. Det ska de ju göra. Med rim och reson och korrekt återgivning av intervjun.

2012-07-04 @ 11:22:45
Postat av: xxxx

Nu fokuserar ni väl ändå på fel saker, det handlar väl inte om Anders är en hederknyffel, utan att kommunala tjänstemän inte kan göra sina egna bokningar av arrangemang utan att det måste finnas en mellanhand som ska tjäna pengar, vart är vi på väg?
Anders jämför det med att boka en resa, att kommunaltjänstemän använder sig av en resebyrå är inget underligt det är lätt att få en faktura när beställningen är gjord, ingen kommunaltjänsteman betalar väl tjänsteresor med sitt eget kontokort, utom de som tjänar mycket kanske kan ligga ute med pengar.

Så fokusera på vart pengarna tar vägen....

2012-07-04 @ 13:48:16
Postat av: svar till xxx

Ibland är det billigare att vända sig till, en vad du kallar, "mellanhand" då konferensanläggningar inte vill sköta bokningarna själv och tar därför en högre avgift om du bokar direkt hos anläggningen.

2012-07-05 @ 13:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0