Träff med Inlandsbanan AB

Onsdag den 25 januari 2012

Idag har vi från Jokkmokks kommun i egenskap av delägare av bolaget Inlandsbanan AB haft ett möte med ordförande Jan-Eric Sandberg och styrelseledamot Stig Eriksson från Gällivare.

Bolaget bildades 1992. Totalt 15 kommuner efter sträckan Kristinehamn – Gällivare äger bolaget.

Vi pratade om olika upprustningsbehov och om hur trafiken idag fungerar.

En för oss viktig information var att sträckan Kåbdalis - Jokkmokk idag klarar ett axeltryck på 16 ton. För att höja det till 20 tons axeltryck skulle det kosta 30 miljoner kronor. Då skulle hela sträckan Arvidsjaur – Gällivare klara 20 tons axeltryck vilket är en rimlig nivå enligt de som förstår sig på ämnet. I järnvägssammanhang är 30 miljoner kronor väldigt lite pengar.

Vi fick också information om att olika investeringar behöver göras i ett modernare signalsystem.



Efter lunch var jag med på ett möte i skyddskommittén och sedan hade vi ett möte gällande den stundande personalchefsrekryteringen.

Avslutningsvis tänkte jag bara poängtera att i går kväll visade vår digitala termometer hemma i min bostad minus 30,3 grader. Jag kan inte garantera att termometern fungerar fläckfritt men för första gången i vinter visade den en temperatur som var kallare än minus trettio.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0