Storytelling

Torsdag den 12 januari 2012

Idag och i går har jag varit i Arjeplog. Jokkmokks kommun är med i ett projekt som heter Dags att designa Norrbotten. Det är sex kommuner i Norrbotten som deltar i projektet. Det är nu tredje gången vi träffas och temat denna träff är storytelling.



Arjeplogs kommunchef Claudia Zamorano hälsar oss välkommen till Arjeplog.


Jan Edwardsson, ägare av Hotell Silverhatten, Silver Lodge och Kraja presenterade hur han utvecklat boendeverksamheten i samband med den viktiga biltestverksamheten i Arjeplog.



Vi besökte Silvermuseet och lyssnade på berättelser kring silversamlingarna och om grundaren Einar Wallqvist.



Vi fick framföra olika berättelser från våra egna kommuner. De berättelser som jag jobbat fram var en beskrivning av Lars Pirak, en berättelse om Nils-Anttis skidor samt en beskrivning av Hotell Gästis.

I just vårt fall kom vi fram till att detta kan användas på något sätt i arbetet med att förstärka Jokkmokk som samiskt varumärke och att Jokkmokk uppfattas som den samiska huvudstaden.

Jonas Holmsgård från kommunikationsbyrån Stylt var med och föreläste. Han har jobbat under många år med just storytelling som en strategisk metod.

Jonas säger bland annat att idag är kunskap status. Att berätta något om något på ett bra sätt är jätteviktigt. Berättelsen och framförandet är viktig. Berättelsen i sig behöver nödvändigtvis inte vara hundra procent sann.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0