Den samiska nationaldagen

Måndag den 6 februari 2012

Idag är det den samiska nationaldagen. Den samiska flaggan hissas på kommunens flaggstång vid kommunhuset. Ur snygghetssynpunkt så säger jag att det tyvärr inte blåser. Men ur köldeffektsynpunkt säger jag, lyckligtvis blåser det inte. Så här såg det i alla fall ut på morgonen utanför kommunhuset.



Idag är det dessutom exakt ett år kvar till dess att Jokkmokks Marknad 2013 invigs. Det sker nämligen på onsdag kväll den 6 februari 2013.

Det kan nog bli lite förvecklingar bland turister gällande när nästa års Marknad ska hållas. Det är ju många som tror att det är första helgen i februari som Jokkmokks Marknad hålls. Men det korrekta är ju att Jokkmokks Marknad börjar den första torsdagen i februari.

Nästa år är den första torsdagen i februari den 7 februari. Därför invigs Jokkmokks Marknad onsdag kväll den 6 februari 2013. Exakt på samma dag som den samiska nationaldagen.

Jag längtar redan.




 


Kommentarer
Postat av: Inger Johannesson

Hej Anders!

Tack för fina bilder och information om marknaden. Nu fick jag uppleva den än en gång. När jag var på marknaden för några år sen bodde jag i skolan och var på turer med Matti. Ni är verkligen duktiga på att marknadsföra er kommun och marknaden. Vá fina du och Marie är i era "marknadskläder". Ha de gott hälsa Inger

2012-02-06 @ 21:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0