Fontänen i Talvatissjön

Lördag den 24 september 2011

Nu ska jag berätta hur det kom sig att vi från Jokkmokks kommuns sida sett till att det blivit en fontän i Talvatissjön.

 



Jag skriver detta blogginlägg eftersom det finns en kommentar på min blogg där skribenten lyfter fram att det inte är vackert eller passande med en fontän i Talvatissjön.

När jag läste kommentaren så måste jag erkänna att jag inte direkt kunde säga hur det gått till när denna fontän kom till. Jag blev dock väldigt glad när jag såg fontänen i somras och jag tycker att den är väldigt vacker.

Nåväl, så här ligger det till.

Tidigare i år har utemiljögruppen i Jokkmokks kommun haft en enkät ute i ReklamJournalen. För de som inte känner till ReklamJournalen kan jag berätta att det är ett lokalt reklamfinansierat annonsblad som delas ut till alla hushåll i Jokkmokks kommun.

I denna enkät efterfrågades synpunkter på vad man kunde göra för att förfina miljön runt om i kommunen.

Utemiljögruppen gick igenom och hanterade alla synpunkter som kom in. Fontänen i Talvatssjön är ett resultat av de synpunkter som kom in från enkätförfrågan.

Som jag ser det är det en form av medborgardialog. Fast i och för sig så är väl en enkätförfrågan inte en dialog. Men vi kunde i alla fall få in synpunkter och kommentarer från våra medborgare.

Jag har förståelse och respekt för att alla inte tycker att fontänen är fin. Men jag tycker ändå att det är bra att det blir konkreta resultat utifrån synpunkter från våra medborgare.

Jag tror att det väldigt svårt att få till någon förändring om alla ska vara överens om den förändringen. Men att alla ska få vara med och tycka till om frågan, det tycker jag är viktigt och bra.

Så, har du synpunkter på hur våra samhällen runt om i kommunen skulle kunna förfinas och förbättras tar jag gärna emot dessa synpunkter. Jag lovar att skicka synpunkterna vidare till utemiljögruppen eller till den instans som berörs. Jag lovar dock inte att alla kommer att få igenom sina synpunkter.

Delaktighet betyder inte att alla får bestämma. Men, det betyder att alla får göra sin röst hörd.

Skriv dina synpunkter i kommentarsfältet eller mejla till [email protected]  

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Katarina Pirak Sikku

Hej Anders!



Jag trampade på en öm tå när jag kritiserade fontänen verkar det som. Det blev ett långt svar på min lilla kommentar.



Jag tycker det är väldigt tråkigt att Jokkmokks kommun använder det offentliga rummet som sitt eget privata vardagsrum. Det offentliga rummet är allas rum och ska behandlas därefter. Jag skäms för att vara Jokkmokksbo helst under påsken. Rondellerna smyckas med små kycklingar, uppförstorade jättevaser med ris i och för att inte glömma snöskulpturen i rondellen E45an. Vad utemiljögruppen gör för fel där är att de inte tänker på vad som händer när solen skiner på snö. Mer än en påsk har tuppen tappat huvudet, färgen har runnit av tuppen och proportionerna på tuppen har försvunnit efter första dagen.



Detta är det första intryck som besökare får av Jokkmokk. Vad förmedlar en tupp utan huvud? Vad förmedlar en översnöad snöskulptur? På årets marknad välkomnades resenärer söderifrån av en björnrumpa. Vilken välkomstgest! Vad säger ni, Jokkmokks kommun, till oss medborgare.



Snart förvandlas Jokkmokk till översmyckad julgran. Satsa hellre pengarna på en riktig utebelysning i parken. Jag är säker på om det blir ett överfall i parken kommer offret aldrig att kunna ge ett bra signalement. Den befintliga parkbelysningen är nämligen gul. Hur framträder färgerna i det ljuset?



Sätt in en timer på fontänen i Talvatisjön så kan man slå på den om man vill se den och så är den avslagen för oss som inte vill se den. Fontänen stör nämligen den vackra horisontlinjen vid sjön. Tyck gärna att den är vacker men jag föredrar att området får samtala till mig på sitt eget stillsamma sätt. Och nu störs det samtalet är av en underdimensionerad fallossymbol.



Det här handlar om visuell kommunikation. Och det finns få ställen där kommunen lyckas kommunicera med mig som medborgare.



2011-09-26 @ 09:00:43
Postat av: Kurt

Jag tycker inte att fontänen är så vacker och det är väldigt många som tycker lika dant. inte minst de boende i området. Låt talvatis vara ett naturområde. Till råga på allt så ser fontänen väldigt tafflig ut. En grön puck med en vek stråle.

Den förfular helt enkelt! Tanken var god men gör om gör rätt. En fin fontän kanske skulle passa på ytan där fågeldammen var och där det står statyer mm nu.

2011-09-26 @ 10:14:25
Postat av: Elisabeth

Jag för min del blev glatt överraskad när jag tog en promenad runt sjön och såg att det finns en fontän mitt i sjön. Jag tycker det är fint att vi smyckar vår lilla by med lite av varje. Jag uppskattar de fina "konstverk" som jag har sett. Det glädjer mig. Må gott!!

2011-09-26 @ 20:41:29
Postat av: Helena Jönsson

Så härligt att se att Jokkmokks kommuninvånare engagerar sig i hur det ser ut på orten. Då är ni på rätt väg. Det är viktigt att dessa frågor lyfts - utseendet speglar och gestaltar ju kommunens själ och identitet.



Jag kan glädja kommuninvånarna med att Jokkmokk nu är med i ett utvecklingsarbete som handlar om att titta över den fysiska gestaltningen och kommunernas varumärke och identitet. Det måste finnas en röd tråd genom allt som görs, ett långsiktigt tänk.



Det finns fortfarande mycket att göra när det gäller den fysiska gestaltningen i våra kommuner i Norrbotten men Jokkmokk är en fantastiskt vacker kommun, en av de finaste i länet, så ni har alla förutsättningar att göra något riktigt bra!

2011-10-04 @ 09:31:05
URL: http://www.designarenanord.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0