Jokkmokksdagar i Huddinge

Torsdag den 27 oktober 2011

Väckarklockan skulle väcka mig klockan fyra i morse. Det gjorde den inte. Istället väckte dörrklockan mig klockan halv fem. Halv fem skulle jag nämligen bli upphämtad för att åka till Luleå och sedan skulle jag och många andra jokkmokkare flyga till Stockholm och Jokkmokksdagarna i Huddinge.

Jag sov alltså över.

Som tur var hade jag allt färdigpackat och det var bara att slänga på sig kläderna och hoppa in i bilen. Vi hann med god marginal till flyget.

Idag börjar alltså årets upplaga av Jokkmokksdagarna i Huddinge. Det är nu tolfte året som jokkmokksföretagare är i Huddinge centrum och säljer varor från Jokkmokk. Vi från kommunen är också med och informerar om Jokkmokk i allt vad gäller turistiska frågor, utbildning, företagsamhet och liknande.

Vi träffade representanter från Huddinge kommun och från deras bostadsbolag Huge Fastigheter AB.

Det är ett väldigt populärt arrangemang. Huddinge centrum fylls med köpglada kunder som enligt många väntat ett helt år sedan förra gången vi var här för att få köpa Jokkmokksfalukorv, hantverk, suovas, viltburgare, mjukkakor, tennsmycken från Jokkmokks Tenn och mycket, mycket mer.

Framförallt verkade Jokkmokksfalukorven vara en hett eftertraktad vara. Det blev snabbt en lång kö framför deras försäljningsstånd. Jag räknade till 45-50 personer som köade för att få köpa korv från Jokkmokk direkt när försäljningen startade idag.

Här kommer några bilder.



Så här ser det ut i Huddinge centrum på Jokkmokksdagarna i Huddinge.



Kön till korvförsäljningen ringlar fram.



Hantverk från Jokkmokk är populärt.



Utflyttade jokkmokkare besöker området.



Så här ser kommunmontern ut.



Huddinges och Jokkmokks kommunstyrelseordföringar presenteras.



Stefan Andersson invigningstalar



Katarina Rimpi jojkar på scenen.



Lunchmöte med Huddinge kommun och Huge Fastigheter.



Vi är alla med och hjälper till på olika sätt.



Delta River Band underhåller.










 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0