Klimatsmarta arbetsplatser

Onsdag den 26 oktober 2011

Igår var jag på ett energi- och klimatseminarium. Idag startade vi en utbildningsinsats inom energi- och klimatområdet. Utbildningen riktar sig till alla kommunanställda i Jokkmokks kommun som har en kontorsarbetsplats.



Vi fick lära oss små och stora saker där vi alla kan vara med att bidra till att sänka energiförbrukningen.

Det gäller till exempel att datorer som inte används efter kontorsarbetstidens slut och som vi glömt att stänga av manuellt nu ska stängas av automatiskt. 

Vi pratade också om telefonladdare, bilkörning, eco-driving, tjänstecyklar och liknande.

Vi hade en gruppövning där vi gick igenom olika saker som vi kan genomföra ganska omgående. Det blev en diskussion om hur vi ska göra för att undvika att belysningen i kommunhuset står på under kvällar och nätter i olika rum, framförallt i allmänna utrymmen. Vi pratade om rörelsedetektorer och timrar av olika slag.

Jag bor på andra sidan gatan mitt emot kommunhuset. Jag ser därmed personligen att lysen i kommunhuset står på i princip varje kväll. Jag förklarade att jag ofta går en kvällssväng och släcker lysena i kommunhuset.

När jag ikväll kom hem från körövningen blev det att ta en sväng över gatan för att släcka ett antal lysen. Det var fullt lyse på i trapphuset, två kontorsrum stod med full belysning och i ett sammanträdesrum stod projektorn på och det lyste vackert blått i hela rummet.

Så här såg kommunhuset ut halv tio på kvällen.



Och vid samma tidpunkt i sammanträdesrum 3.



Jag är helt säker på att vi kan sänka energiförbrukningen genom att hitta smarta och enkla lösningar av olika slag.











Kommentarer
Postat av: Erik

Det finns helt klart en del pengar att spara om vi alla hjälps åt! Med enkla medel och ett par extra steg till strömbrytaren så får vi pengar över till bättre saker än elräkningar.

2011-10-27 @ 20:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0