Hur skaffar man en bra chef?

Tisdag den 15 november 2011

Idag är jag på Kvalitetsmässan i Göteborg. Hela min ledningsgrupp är med. Vi har valt att lyssna på olika seminarier och föreläsningar. Den första föreläsningen jag var på handlade om skillnader mellan ledarskap och chefskap. Erik Blix, känd från radio, var moderator. Rubriken på föredraget var precis som blogginläggets rubrik.



Det var en paneldebatt där man lyfte fram olika frågor kring detta ämne. Det var såväl forskare som företagsledare som var med. En intressant aspekt som kom fram var att Sverige är det land inom EU som har de äldsta cheferna.

Jag slogs också av något som man pratade om och som jag själv möts i många sammanhang. Nämligen det faktum att man idag som chef och ledare många gånger möts av motstridiga ideal.

Som exempel lyftes fram att man å ena sidan ska vara närvarande i verksamheten för att visa engagemang och intresse. Samtidigt ska man arbeta strategiskt och inte gå in på detaljer.

Soch chef förväntas man också vara styrande och beslutsam samtidigt som man ska jobba delegerande och lägga ut ansvar till medarbetare.

Man ska se helheter samtidigt som man ska hantera ”vardagsfixet” som man uttryckte det. Och man ska jobba med att utveckla verksamheten och bejaka förändringar och arbeta flexibelt samtidigt som man ska se till att jobba med kontinuitet och slå fast olika ideal.

Det var verkligen en intressant föreläsning.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0