Summering av år 2011

Nyårsafton lördag den 31 december 2011

År 2011 är nu inne på sin sista dag. Det känns som att det kan vara läge att försöka summera året. Mycket spännande har hänt under året.

Den spontana känslan jag känner är att det nu under år 2011 har skett många saker med ett externt fokus.

Under mina drygt tre år som kommunchef har det tidigare mest handlat om interna frågor och frågor som handlat om organisationen Jokkmokks kommun. Jag tänker på det förändringsarbete som vi jobbat med under de senaste åren där vi försöker få till stånd en förändrad organisationskultur i Jokkmokks kommun.

Det arbetet har gått bra och vi har kommit en bra bit på väg. Självklart är vi inte färdiga med arbetet för jag tror att vi aldrig blir färdiga med det arbetet. Men jag bedömer alltså att vi är på rätt väg i den frågan.

Några konkreta saker som hänt under året med ett externt fokus är framförallt detta med järnmalmsfyndigheterna i Kallak, Björkholmen. Det känns som att det finns många spännande utmaningar i den frågan. Det handlar om allt från renskötselfrågor till frågor om logistik, bostäder och en mängd andra frågor. Vi får se vad som händer.

Vi har också jobbat väldigt mycket med frågan om energiutbildningar i Jokkmokks kommun. Vi har även jobbat med olika frågor gällande turismutveckling där ett beslut tagits om att ett nytt destinationsbolag ska bildas. Det känns väldigt spännande och roligt.

Att förstärka Jokkmokk som samiskt varumärke är något vi också jobbat väldigt mycket med under året. Jokkmokk betraktas av många som den samiska huvudstaden. Det och mycket annat inom det samiska området jobbar vi mycket med.

Vi har också börjat jobba med olika frågor som handlar om attraktivitetsfrågor inom samhällsbyggnadsområdet. Det finns väldigt mycket vi kan förbättra inom det området och det kommer att märkas i framtiden. Det handlar om allt från skyltar till belysning, utseenden, förbättrad gatustandard och olika frågor som handlar om design.

Slutligen har vi försökt ta tag i befolkningsutvecklingsfrågan på ett mer konkret sätt nu i höst. Vi – precis som många andra kommuner runt om i landet – har tappat invånare under lång tid. Nu ska vi försöka ändra på den saken.

Det finns flera som tycker att vi pratar mycket och att vi inte gör så mycket konkreta saker. Jag har bland annat fått den typen av kommentarer i mina blogginlägg.

Jag förstår dessa synpunkter. Jag sitter verkligen i många olika möten och vi diskuterar mycket om hur vi ska agera i olika typer av frågor. Jag konstaterar att det tar tid att förändra strukturer och kulturer. Jag tror dessutom att det tar extra lång tid då vi är en offentlig, demokratiskt och politiskt styrd organisation.

Jag kan inte svara på frågan varför vi inte tidigare jobbat med befolkningsfrågan. Det är nu 52 år sedan vi stod på topp vad gäller befolkningen. 1959 var vi knappt 12.000 invånare och sedan dess har vi minskat nästan varje enskilt år.

År 2008 slog kommunfullmäktige fast ett långsiktigt mål som säger att vi ska vara minst lika många invånare år 2015 som vi var 2008.

Vi noterar att det ser ut som att vi kommer att missa det målet om vi inget gör. Därför har vi nu i höst tagit ett beslut om att jobba mer aktivt med den frågan.

Nästan i alla frågor vi jobbar med just nu skulle man kunna vara självkritisk och säga att det skulle vara mycket bättre om vi redan tidigare hade gjort det vi nu gör. Men det känns inte speciellt framåtsyftande att grotta ner sig i och analysera varför vi inte tidigare gjort detta arbete.

I stället säger vi. Låt oss göra jobbet nu. Och det är det vi gör.

Jag tror definitivt på Jokkmokks kommun och jag är helt övertygad om att vi kan påverka vår situation med invånarantal och med alla andra saker. Det gäller bara att bestämma oss för vad vi ska göra och att fokusera på den målbilden.

Jag vill nu tacka alla för ett fantastiskt bra år och jag tycker nu att vi tillsammans ska jobba för att göra 2012 ännu bättre.

Gott Nytt År.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Läste i NSD om kommunens Julklapp till de anställda. De fick tydligen välja ett presentkort hos 3 olika näringsidaker enligt följande:



Jokkmokks tenn 350:-

Sami duodji 390:-

Team sportia 400:-



Vad jag undrar över är varför det var olika belopp hos de olika ställena?



2012-01-01 @ 21:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0