Kören, renskulptur och Nanne

Lördag den 3 december 2011

Idag har jag sjungit med kören på Ájtte. Det är Ájtte Musei Vänner som bjudit in oss till att sjunga. Det var väldigt trevligt och vi hade finfrämmande i publiken.

Nanne Grönvall är på plats i Jokkmokk. Hon hade en föreställning i går kväll arrangerad av Jokkmokks riksteaterförening. Och idag var hon på Ájtte. Jag tog mod till mig, gick fram och pratade med henne och bad om en bild.



Förutom att kören sjöng hölls en ceremoni där en renskulptur gjord av Niclas Svensson invigdes. Jag fick den stora äran att vara med och avtäcka renskulturen. Niclas berättade och sjöng på ett härligt sätt hela historien bakom renen och framtagandet av skulpturen. Johan Märak jojkade renen och vi i kören sjöng Gaavalohke, en hyllningssång till renen på sydsamiska. 

Nu står den vackra renen utanför Ájttes huvudingång.




















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0