En jokkmokksprofil har gått ur tiden

Måndag den 6 september 2010

En jokkmokksprofil har gått ur tiden. Willy Nilsson 85 år gammal somnade in i går.

Jag pratade ofta med Willy. Han var väldigt samhällsengagerad och hade åsikter inom alla ämnesområden. Det var väldigt intressant att prata med Willy. Han berättade många historier om hur det kunde gå till förr i tiden. Man fick ofta perspektiv på frågeställningarna när man pratade med Willy.

Det jag tänker på närmast nu handlade om den finansiella krisen som vi nyligen varit en del av. Willys åsikt var dock att det absolut inte handlade om någon kris nu. "Annat var det på 1930-talet", berättade Willy. "Då var det kris. Under krisåren på 30-talet gick man hungrig i princip varje dag. Jag har ännu inte varit hungrig en enda dag under denna så kallade kris. Det är ingen kris nu", sa Willy bestämt.

Det är ju inte så många som kan göra jämförelsen mellan 1930-talets kris och den kris vi just varit en del av. Det var faktiskt väldigt intressant att prata med en som varit med om båda.

Jag hälsade på Willy så sent som för en och en halv vecka sedan. Då fyllde han 85 år. Jag gick förbi och gratulerade honom på födelsedagen och pratade under några intressanta minuter.

Nu är dessa intressanta samtal för evigt över. Mina tankar är nu med familjen. Vila i frid Willy.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0