Radioinslag om Modiga Medarbetare

Måndag den 25 oktober 2010

På morgonen idag hörde jag ett inslag på lokalradion. Det handlade om att vi människor måste ta ett eget ansvar och våga fatta egna beslut. Att inte alltid följa alla regler till punkt och pricka.

Jag tyckte inslaget och diskussionen som följde stämde så bra in i det förändringsarbete som vi jobbar med i Jokkmokks kommun så jag skickade in ett mejl till radion. Mejlet lästes upp. Så här skrev jag:

Hej!

Mycket spännande och bra ämne ni tar upp just nu.

Jag håller med programledaren fullständigt. Vi måste alla ta ett eget ansvar för att göra rätt saker. Inte bara göra saker rätt.

I Jokkmokks kommun har vi sedan drygt två år tillbaka jobbat med att förändra organisationskulturen. Vi jobbar med ord som förtroende, tillit, kommunikation och delaktighet.

Vi pratar om att vi måste få Modiga Medarbetare.

Vi måste naturligtvis följa vissa regler men vi måste ha ett klimat i vår organisation där vi vågar fatta egna beslut och ibland bryts då de formella reglerna. Har vi en organisationskultur som är tillåtande så gör våra Modiga Medarbetare aldrig "fel". Vi kanske gör mer eller mindre rätt men vi gör aldrig fel.

Vi har i vår organisation säkert över etthundra olika policydokument. Jag kan absolut inte dem alla. Säkert är flera av dem motsägelsefulla och kontraproduktiva.

Genom att ha en kultur i vår organisation som stödjer att vi gör rätt saker så kommer vi att klara framtidens stora utmaningar inom den offentliga sektorn.

Hälsningar

Anders Nygårds
Kommunchef
Jokkmokks kommun


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0