Kåbdalis - Slagnäs

Onsdag den 16 juni 2010

Strålande sol. Lite kyligt. Handskarna kom väl till pass. Jag började cykla strax efter kl. 07.00.

Jag stannade vid kommungränsen till Arvidsjaur. Det tar alltså ett par dagar att lämna vår vackra kommun. Om det beror på att jag cyklar långsamt eller att vi bor i en stor kommun låter jag vara osagt.

Jag stannade i Moskosel för att köpa lunch, men där var allt stängt. Trangian kom därmed väl till pass. I Auktsjaur stannade jag på ett nyöppnat fik. Det blev hamburgare, coca-cola, kaffe och glass där.

På eftermiddagen mulnade det på och det började blåsa. Tyvärr hade jag motvind nästan hela tiden. Det gick ganska långsamt och jag fick gå med cykeln i alla lite brantare uppförsbackar. Jag passerade Arvidsjaur vid 16-tiden och bestämde mig för att fortsätta.

Det gick tyngre och tyngre i motvinden och i takt med att orken tröt. Rumpan går bra men det känns i knäna och i nacken. Jag pausade flera gånger. När det var cirka 10 km kvar till Slagnäs började det att regna lätt. Jag började att frysa men trots tröttheten, kylan och regnet bestämde jag mig för att fortsätta till Slagnäs.

Drygt 13 timmar efter det att jag startade i morse och efter 15 mils cykelfärd tog jag in i en stuga på Slagnäs camping. Efter en varm dusch och middag bestående av snabbmakaroner och tonfisk somnade jag sött. Jag är ganska mör i kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0