Telefonförsäljare som hade otur att ringa till mig

Söndag den 17 januari 2010

Ikväll pratade jag med en telefonförsäljare som ringde hem till vår privata fasta telefon. Det var absolut inte den första. De ringer titt som tätt.

Denna gång var det en ung herre som presenterade sig med sitt namn och det företag han företrädde. Han representerade ett försäkringsbolag och han beskrev att han jobbade med olycksfallsförsäkringar. Efter ett tag sa han att han på uppmaning av kommunen nu ringde runt till föräldrar och erbjöd kompletteringar av kommunens olycksfallsförsäkringar som gäller barnen i kommunen.

Jag lyssnade med spänning på det han sa och bad honom upprepa vad han sa och vad han erbjöd. Jodå, han sa precis samma sak, nämligen att han på uppmaning av kommunen nu ringde runt.

Då förklarade jag för honom att jag inte riktigt trodde på det han sa. Han blev väldigt förvånad och undrade vad jag menade med det. Jag förklarade för honom att jag jobbade med dessa försäkringsfrågor på Jokkmokks kommun och att det inte alls stämde med det han nyss beskrev för mig.

Då ändrade han sig snabbt och sa att det inte var Jokkmokks kommun som han menade utan det var andra kommuner runt om i Sverige som han menade. Jag sa då att han uttryckte sig väldigt tokigt och jag visade verkligen att jag inte tyckte om att han sa vad han sa. Jag sa också något om att jag gärna skulle vilja prata med hans chef om detta. Och då svarade han snabbt att det kunde jag få göra.

Det tog någon sekund så hade jag en annan ung mansröst i luren. Han förklarade att han inte kunde ta ansvar för hur hans säljare uttryckte sig och att de absolut inte skulle säga på det sätt som hans säljare hade sagt. De skulle nu lyssna på inspelningen av samtalet och absolut inte säga så här igen.

Nå, det tror jag vad jag vill om. De kommer säkert att säga på samma sätt även i fortsättningen. Jag förklarade att jag inte var intresserad av någon kompletterande försäkring och han svarade att det hade han förståelse för.

Jag konstaterade efteråt att de ikväll hade otur att komma fram till just mig. Även om jag formellt sett inte längre är försäkringsansvarig i Jokkmokks kommun så vet jag att vi från Jokkmokks kommuns sida inte uppmanar något speciellt försäkringsbolag att gå ut med kompletterande erbjudande till föräldrar gällande olycksfallsförsäkringar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0