Intervju om vindkraftsfrågor

Torsdag den 18 februari 2010

I en paus av kommunchefsträffen blev jag och kommunchefen i Piteå kommun intervjuad av en svensktalande tysk journalist från Radio Schweden. Det handlade om vindkraftfrågor och kopplingen gentemot vattenkraftfrågor.

Journalisten frågade bland annat om hur våra kommuner såg på dessa etableringar. Jag förklarade att vi i Jokkmokks kommun nu ställer krav på att vi vill vara med som delägare i de vindkraftsetableringar som är på gång i vår kommun. Vi vill alltså inte stå vid sidan om och titta på, på samma sätt som vi tittat på under de senaste ett hundra åren av vattenkraftetableringar i Jokkmokks kommun. Vi vill vara delägare i vindkraftsinvesteringarna.

Jag fick klart för mig att riktigt så resonerar man inte från Piteå kommuns sida gällande vindkraftetableringarna i Markbygden. Jag respekterar naturligtvis Piteås synpunkter i den frågan men jag poängterade i intervjun att det är precis så vi har resonerat i Jokkmokks kommun under de senaste ett hundra åren och just nu ångrar vi att vi inte var med som delägare i utbyggnaden av vattenkraften.

Vi ska inte göra om det misstaget en gång till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0