Julkorv och dopp i grytan

Torsdag den 23 december 2010

Igår jobbade jag men idag är jag ledig. Det är mycket julförberedelser just nu. Det är stressigt och jobbigt på många sätt men också väldigt trevligt och kul.

Svärmor har under många år stoppat korv till jul och sedan bjudit vänner och släkt på dopp i grytan dan före dopparedan. Hon lämnade senare över denna tradition till dotter och före detta sonahustru.

Alla har mycket att göra och tid är en bristvara. Men traditioner är ändå viktiga.

Under flera år har frugan sagt att vi skippar julkorven men sedan dragit igång hela familjen för vi måste ju ha korv. Mitt minne är att vi någon dag innan julafton står där vid diskbänken till långt efter midnatt och stoppar korv i vild förtvivlan.

Men det är ju så mysigt att dagen innan julafton avnjuta den färska korven tillsammans med dopp i grytan. Jag törs nog sammanfatta det hela med att detta är den tradition som vi värnar mest om och bär vidare. I år känns det än mer viktigt eftersom svärmor inte är med oss. Så kvällens dopp med goda vänner tillägnas vår kära mormor.

Här kommer lite bilder från gårdagens korvproduktion.







   

Och här ser ni slutresultatet som ska kokas senare idag för att avnjutas i kväll.

Thumbnail



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0