Tillgänglighet

Torsdag den 22 april 2010

Idag har jag bland annat haft en träff med en konsult som jobbar med tillgänglighetsfrågor. Det handlar om ett projekt som Sveriges Kommuner och Landsting finansierar åt landets alla kommuner.

Vi har nu fått ett urval av kommunens lokaler genomgångna ur ett tillgänglighetsperspektiv. Det handlar om allt från handikappanpassade sporthallar, handikapptoaletter, dörröppningar, hissar och trottoarkanter.

Vi kom in på ett resonemang om att vi självklart måste ha ett tillgänglighetsperspektiv då det är dags att bygga om i parken utifrån DesignKontorets olika förslag i projektet om att utveckla Jokkmokks marknad.

Jag fick lära mig att det finns en form av ”krav-märkning” eller ”svanen-märkning” inom detta område. Det är en flagga eller en flagg-märkning som visar att vi som kommun jobbar med tillgänglighetsfrågor och att vi har anpassat våra lokaler och annat ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Det var ett spännande och intressant möte. Jag fick också en information om att man jobbar mycket med dessa tillgänglighetsfrågor inom turismsektorn. Just handikappturism är något som växer.

Kanske kan vi från kommunens sida bygga vidare inom detta område tillsammans med företagare och Destination Jokkmokk i syfte att försöka kvalificera oss till att få denna flagga som bevis för att Jokkmokks kommun är en tillgänglig kommun.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0