Renskiljning

Torsdag den 17 september 2009

Idag har jag haft ytterligare en träff med vår nya ekonomiansvariga, dels inför den strategiska beredningsdagen på måndag då vi även ska diskutera ekonomi och budget inför år 2010, och dessutom gällande andra ekonomiska frågor.

Vi har också gått igenom läget gällande asylboendet efter kommunstyrelsens möte i förra veckan. Jag hade också ett telefonmöte i en arbetsmiljöfråga.

Både under gårdagen och även idag har mycket diskussioner förts kring ansökningarna gällande utvecklingschefstjänsten. Det har kommit många ansökningar och vi jobbar nu med att välja ut ett antal olika kandidater.

En intressant ansökan har kommit från kommunens näringslivsbolag. Vi diskuterar fram och tillbaka om huruvida vi ska gå vidare med den ansökan eller inte.

På kvällen var jag på föräldramöte för mellersta dottern. Det var ett bra föräldramöte. Vi fick bland annat se vackra bilder från sjuornas resa till Kuorpak i måndags. Sedan många år tillbaka gör Östra skolan en resa till Kuorpak och renskiljningen där.

Det känns väldigt viktigt och jag tycker det är jättebra att skolorna gör dessa resor till Kuorpak för att titta på hur det går till på renskiljningarna.

Eftersom vi bor och verkar mitt i Sapmi och eftersom renskötseln är en väldigt stor näring hos oss känns det precis rätt att skolorna jobbar med dessa frågor på detta sätt.

Under hela kvällen och halva natten tog vi sedan reda på en nyslaktad ren – som också var med i Kuorpak i måndag.


Kommentarer
Postat av: Gun Fjällström

Vad underbart att ni kom på den fina idèn att lyfta bort asylboendet från socialnämnden, detta trixande måste ju innebära att en stor kostnad nu är borta från nämnden och därmed lite mindre besparingar på våra äldre och handikappade.Eller hur?

2009-09-19 @ 17:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0