Movits

Torsdag den 5 november 2009

I morse åkte kommunalrådet och jag till Arvidsjaur. Där hölls det årligt återkommande mötet med länets kommunalråd och kommunchefer. Alla kommuner var inte representerade men nästan.

Vi diskuterade kring olika allmänna och specifika frågor som är aktuella. Regionfrågan diskuterades bland annat. Vi fick via högtalartelefon en information om hur man jobbar med dessa frågor i Västerbotten. Där har man redan bildad Region Västerbotten i väntan på en eventuell storregion.

Kanske är det läge att även kommunerna och landstinget här längst i norr går samman och bildar Region Norrbotten. Politiken tar denna fråga med sig för att diskutera mer längre fram.

Sedan delade politikerna och tjänstemännen upp sig. Vi var tio av fjorton kommunchefer som var representerade. Vi hade också mycket bra diskussioner gällande olika aktuella frågor.

Vi fick sedan i storgrupp en presentation om ett spännande projekt som landstinget håller i. Man jobbar med att hitta arbetssätt och metoder som innebär att medarbetares idéer till förbättringar och förändringar tas tillvara på ett bättre sätt. Fokus i detta projekt är vård- och omsorgsfrågor.

Eftersom vi jobbar med många frågor i vårt förändringsarbete i OJ!-gruppen så kanske detta vore något för oss i Jokkmokks kommun att jobba vidare med.

Projektet kallas Innovationssluss Norrbotten.

Direkt i samband med middagen fick vi en fantastisk kulturupplevelse. BD-pop var på besök och ett antal olika artister som är engagerade via BP-Pop berättade, sjöng och spelade. Jag hade den stora förmånen att få sitta vid samma bord som Movits frontfigur Johan Rensfeldt. Jag hade väl inte riktigt koll på Movits måste jag säga men det var fantastiskt intressant att prata med Johan och det var väldigt underhållande att lyssna på all musik.

Jag lyckades få autografer från Movits bandmedlemmar så får jag kolla med döttrarna hemma om jag nu är populärare än vanligt när jag kommer hem i morgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0