Ny tonart

Onsdag den 13 maj 2009

Hela dagen idag ägnades åt ekonomiska och strategiska frågor inför framtiden.

Det var politiker och tjänstemän som tillsammans diskuterade hur vi ska jobba i framtiden. Det känns som att vi är ganska överens i det stora hela om att vi måste jobba på ett lite annat sätt än vad vi gjort tidigare. Vi ska tidigarelägga budgetprocessen så att vi jobbar med budgetfrågor under första halvåret.

Vi är också överens om att inte jobba med "cykelställsfrågor" i flera budgetberedningsmöten. Politikerna ska i stället sätta upp mål som ska mätas och redovisas kontinuerligt. Sedan är det upp till oss tjänstemän att jobba för att målen ska uppfyllas.

Utifrån måluppfyllelse och övergripande information ska politikerna jobba med att prioritera de resurser som finns. Vi tjänstemän ska jobba med "hur"-frågorna. Det vill säga, vi tjänstemän ska jobba med frågor om "hur" vi ska jobba för att målen ska uppfyllas.

Under en diskussion då jag uppenbarligen uttalade mig på ett litet annorlunda sätt nu i min roll som kommunchef jämfört med vad jag gjorde i rollen som ekonomichef fällde en politiker en kommentar om mig som lät ungefär så här: "Det märks då att du sjunger i kören för nu har du då bytt tonart." 

Ni märker att vi har en härligt och hjärtlig stämning på våra möten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0