SJ:s informationsstrategi köper jag inte!

Lördag den 3 januari 2009

Gott Nytt År!

Tänkte bara komma med en reflektion över hur man kan resonera vad gäller information.

För drygt en månad sedan satt jag fast på Arlanda i drygt ett dygn. Då tyckte jag man skötte informationen på ett bra sätt. Vi resenärer fick information löpande om vad som hände. Ovädret rasade utanför flygplatsen och i alla fall jag hade bra förståelse för att det inte fungerade riktigt bra att flyga.

På nyårsdagen satte vi oss på ett tåg (via Murjek) söderut mot Bollnäs. Tåget var i tid när vi lämnade Murjek. När vi någongång efter klockan tio på kvällen lämnade Älvsbyn så märkte vi efter ett tag att tåget stannade. Strax därefter började vi att backa. Det var mörkt ute så det var nog inte så många som märkte att vi backade men vi var i alla fall några i vår vagn som noterade det hela.

Vi frågade tågmästaren som passerade vad det var som hände. Hon förklarade att det var isbildning på rälsen och att tåget inte lyckades komma upp för en backe. Okej, det köpte vi. Tåget tog ny fart - jag såg att det var vid Klöverträsk vi startade om. Men, inte heller denna gång kom vi upp för backen. Tåget backade tillbaka och tog nu ännu längre sats. Vi passerade till och med Älvsbyn backandes och efter ny farttagning så kom vi nu upp för backen.

Vi var nog drygt en timme försenad men tänkte att det kanske går att köra i kapp under natten. Vi skulle inte vara framme i Bollnäs förrän kvart över sex nästa morgon.

När vi kom till Ljusdal - som är stationen norr om Bollnäs - var klockan sju på morgonen. Vi konstaterade att det skulle bli ungefär en och en halv timmes försening innan vi skulle vara framme i Bollnäs.

Men i Ljusdal stod vi länge och väl. När klockan var halv åtta frågade jag tågmästaren som gick förbi och undrade vad det var som hände denna gång. Då sa hon att det var signalfel och att vi kunde bli stående flera timmar i Ljusdal. Jag undrade då varför man inte gick ut i högtalarna och förklarade detta. Då får jag det i mina öron mycket konstiga svaret att man valt att inte informera om detta i högtalarna för det är så många resenärer som ska till Stockholm och de ligger mest troligt och sover ännu.

Har ni någon gång hört på maken?

Snacka om att tänka bakvänt jämfört med hur i alla fall jag resonerar i informationsfrågor. Jag menar, för det första är det ju långt i från alla resenärer som ska till Stockholm. För det andra måste det vara väldigt många av stockholmsresenärerna som är vakna halv åtta på morgonen och funderar varför tåget står still på Ljusdals station.

Jag kan inte heller tänka mig att dessa stockholmare skulle störas av att få reda på att man kommer att komma hem sent på eftermiddagen i stället för som planerat klockan tio på förmiddagen. Det är dessutom många av resenärerna som har anslutningar som man missar på grund av denna försening och som därför kanske kan planera om sin dag om man får reda på vad som gäller i tid.

Om man då absolut inte vill väcka de som sover så kan man ju ändå gå ut med informationen i högtalarna i sittvagnarna och i restaurangvagnen.
 
Nej, jag är verkligen av den åsikten att man ska informera om det man vet. Och har man ingen information så ska man tala om att man inte har någon information. Jag köper en information om att man inte vet exakt när felet är lagat bara jag får reda på att det är ett fel som uppstått.

Nu kom vi fram till Bollnäs fyra timmar senare än planerat och det gjorde oss inte speciellt mycket. Men jag hade varit mycket mer tillfreds med situationen om man hade gått ut med denna information i högtalarna direkt när tåget stannade i Ljusdal. Uppenbarligen visste man då att man kommer att bli rejält försenade.
 
Nu är jag på väg med familjen till Alperna för att åka skidor en vecka. Vi får se hur det går med förseningar under denna resa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0