Översiktsplaner

Tisdag den 20 januari 2009

Rubriken kanske inte lockar så många läsare. Jag håller med om att det inte låter allt för sexigt! Det är säkert inte speciellt många som överhuvudtaget vet vad en översiktsplan är.

Jag har egentligen aldrig tidigare kommit i kontakt med något om översiktsplaner och har därför inte egentligen vetat vad det handlat om.

Nu vet jag lite mer.

Vi har haft en heldag idag och bara gått igenom Jokkmokks kommuns översiktsplan som håller på att göras om och uppdateras. Framförallt ska vindkraftsfrågan in i översiktsplanen.

En översiktsplan talar egentligen om viljeinriktiningarna som en kommun har i alla övergripande samhällsfrågor.

Det var riktigt intressant att vara med och jag kommer att fortsätta vara med på dessa möten.

Vi sa också att många av frågorna - framförallt kanske vindkraftsfrågorna och då främst placeringen av eventuella framtida vindkraftverk i kommunen - borde kunna vara föremål för framtida medborgardialogmöten.

Kommentarer
Postat av: Nannie

Hej Anders,

Jag skulle kolla en grej om Padjelanta och såg då dig på bild när jag gick in på Jokkmokks hemsida.



Hej!! Synd att ni var i alperna, så jag missade er när jag var i Jokkmokk över trettonhelgen och några dagar framåt.



Jag kände som du när jag for norröver, att det var som bakvänt just då... Jag for från ett Stockholm i gnistrande sol, - 13 grader och härlig rimfrost, till ett Abisko med + 3 grader, mulet och dimma! Torne Träsk hade gått upp efter kanonfina isdagar med långfärdsskridskoåkare som befunnit sig i sjunde himlen... Men, redan dagen efter jag anlände, kom det nysnö. Sedan hann vi med snöstorm och avstängd väg också innan jag åkte iväg! Ett trevligt nyår firades med vännerna Nicki och Putte, med barn, syskon, syskonbarn, svärmor osv. Trubadur förhöjde kvällen efter den utsökta 5-rätters-middagen och kl 24 stod vi alla ute i snöfallet och såg på ett stort bål som knastrade och sprakade medan en man från byn läste "Ring klocka, ring...". Champagnen hann inte frysa i glasen, utan vi skålade och drack och sedan dansades det till framåt halv 4. Jag gav upp kl 1.20 vilket är sent för min del :-)



Jag hann med en tur upp på Nuolja i sittliften, promenader i snön och badade i den vackra vedbastun nere vid stranden. Sen anlände jag till Jokkmokk. Det var som alltid underbart att tillbringa tid hos familjen Nilsson! Vi gjorde en rejäl skotertur på trettondagen, upp mot Getberget, eldade, grillade Jokkmokkskorv, åt ostmackor och drack varm choklad. Oh, så härligt! Jag hann också träffa flera andra kompisar och bjöd som vanligt tjejerna på turistbyrån på fika och fick mig lite skvaller, nej information menar jag (!), till livs :-)



Jag har heller aldrig jobbat med översiktsplaner. Som byggnadsingenjör kan man ju "råka ut" för det, men jag hade tydligen inte sådana jobb då. Nu har jag dock kommit i kontakt med det genom att jag sitter i ledningsgruppen för Bygg Klokt, som arbetar med att få ut information och kunskap om den nationella handlingsplanen för att Sverige ska vara tillgängligt per 31 dec 2010. Ibland blir det då aktuellt att gå in i översiktsplanen, t ex när det handlar om inventering av ett större köpcentrum.



Det kommer att gå åt pipsvängen med sluttiden för handlingsplanen, men vi jobbar på mot det datumet som ett delmål istället. Vi har utbildat i 120 kommuner, om Enkelt Avhjälpta Hinder, vad det innebär för näringsidkare i kommunen och vad kommunen är skyldig att göra med sina lokaler och fastigheter för att göra dem tillgängliga, m.m. Det är ett jättejobb att nå ut. Vi har haft samarbete med SHR så många hotell och restauranger har nu fått checklistor på vad som är enkelt avhjälpta hinder hos dem. Äntligen har vi nu också lyckats få en kontakt inom Svensk Handel och hoppas på så sätt nå ut till alla som är med där. Går man runt hörnet till blomsteraffären, till tobakshandlaren eller ICA så vet de flesta inte ett dugg om detta. De har inte en aning om vad Enkelt Avhjälpa hinder är! Trots att de är skyldiga att åtgärda sina enkelt avhjälpta hinder före 31 dec 2010... Felet ligger naturligtvis i att man inte har gått ut med någon central information eller utbildningskampanj, varken från Regering, Riksdag, Boverket eller kommuner och landsting. Nuvarande regeringen tillsatte en utredning omedelbart när de kom till makten för de tyckte det hänt så lite från 2000-2006... Det resulterade i att det faktiskt har kommit lite påtryckningar nu i höstas, mer än vad som hänt på de dryga 8 år som gått sen beslutet togs våren 2000! Men, det kommer ändå inte att räcka till.



Det är så tråkigt att det här inte givits prioritet, eller åtminstone att alla som blir berörda och måste göra en åtgärd har fått information om sina kommande skyldigheter! Det kan ju vara så att man har en liten affär med liten omsättning, och att man måste ta kostnaden för en ramp, dörröppnare, etc., på en längre tid. Då är det ju en fördel att få veta detta medan det är tid nog kvar! För att ta ett exempel...



Hade man vågat koppla sanktioner till det här, att om man inte åtgärdat sina enkelt avhjälpta hinder före 31 dec 2010 och samtidigt gått ut med en bred informationskampanj, då hade vi nog klarat det på 10½ år... Pinsamt lång tid! Andra länder börjar idag ligga rejält före Sverige vad det gäller tillgänglighet, inte minst i just lokaler. Trottoarer o gatumiljö är vi väl skapligt med, men inte annars. USA t ex, tog ett beslut i början av 1990-talet och genomförde sedan sin tillgänglighets anpassning på bara 2 år! Men då var det också information på bred front och sanktioner väntade om man inte tog sitt åtagande på allvar. Ja, ibland blir jag frustrerad över den Svenska inställningen, men det kanske är så det blir när man bor i "mellanmjölkens lagom-land"?



Nu ska jag återvända till Padjelanta och fjällkartan BD9 som jag jobbar med. Jag kunde bara inte motstå att höra av mig till dig denna väg!!



Ja, på tal om översiktsplan...



Hälsa familjen!



Kram,

Nannie

2009-01-27 @ 15:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0