Centrum


Dagens betraktelse på öppningen av marknaden torsdag den 5 februari 2009


Idag är det den första torsdagen i februari. Den första torsdagen i februari startar Jokkmokks vintermarknad. Nu är det den 404:e vintermarknaden i följd som bedrivs i Jokkmokk. Det är en tidsrymd som är ofattbar och som är svår att greppa.


Innan vi släpper fram huvudprofilen på scenen tänkte jag bara säga en sak.


Vi är nu mitt i centrum av Jokkmokk. Jokkmokk ligger precis i centrum av Norrbotten. Inte befolkningsmässigt men geografiskt. Vi brukar också säga att Jokkmokk är centrum av Sapmi. Vi är många som hävdar att Jokkmokk är huvudstad i Sapmi, även om det råder delade meningar kring detta.


Vi brukar definitivt säga att under vintermarknadsveckan är Jokkmokk i centrum av hela världen. Det är mycket fokus på Jokkmokk just nu så det känns verkligen som att vi nu är i världens mitt.


Och i det sammanhanget brukar jag också säga att vi som individer alltid är i centrum. Oavsett vad vi gör eller vad vi är så är vi i centrum av våra händelser. Vi är alltid i centrum!


Om vi kan ta med oss den tankegången att vi alltid är i centrum tror jag också att vi kan njuta mer av tillvaron. Vi är här och nu! Och nu ska vi fira marknad i tre dagar och då ska vi vara i centrum av oss själva och i centrum av hela världen!


Och här och nu ska vi också lyssna till Lars Guttorm Blind. Välkommen fram på scenen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0