Kräftor och bärplockning

Onsdag den 5 augusti 2009

Det är fortfarande väldigt många som är lediga och på semester. Men vi är några tappra som är på kontoret. Jag har inte speciellt många möten inbokade denna vecka. Men några möten blir det ändå.

Jag hade en träff med vår nya ekonomiansvariga idag. Han börjar först på måndag som kommer men han och hans fru var förbi så att vi fick träffas och gå igenom lite olika saker.

Jag hade också en träff med representanter för Hotel Jokkmokk i olika frågor idag. Jag och kommunalrådet har även blivit informerade av socialnämndens ordförande om läget gällande bärplockare. Varje år denna tid kommer det ett antal olika bärplockar från olika delar av världen för att plocka bär i skogarna runt om i landet. Just nu är det ett antal olika bärplockare som bor tillfälligt i Murjek.

Bärtillgången är inte den bästa i år. Om det beror på de få bären eller om det beror på andra saker vet inte jag men det har uppstått diverse olika schismer bland bärplockarna i Murjek. Förhoppningsvis går det att lösa på olika sätt.

Personligen tycker jag det är jättebra att bären i skogen plockas. Vem som plockar dem spelar mig ingen roll. Men jag antar att det inte alls skulle plockas lika mycket bär som det nu görs om det inte skulle komma folk från andra delar av landet eller världen hit och plockade bären.

Jag läste någonstans att det endast är cirka fem procent av alla skogens bär som plockas varje år. Så nog borde det finnas utrymme för fler att plocka.

Jag är själv en bärplockare. Nu i år hittade jag dock inga hjortron men blåbär har jag nu börjat plocka. Och lingon lär det väl som vanligt bli gott om också.

På kvällen åt vi kräftor med goda vänner. Jag är egenligen ingen kräftälskare. Tycker egentligen det går åt mer energi att äta dem än vad de ger en. Det är dock alltid trevligt att äta kräftor. Men jag måste säga att de kräfter vi åt nu var väldigt goda. Faktiskt de godaste kräftor jag ätit någon gång. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0