Möten och Italien

Tisdag den 2 september 2008

Åter en dag full av möten. Det är väl bara att konstatera att så blir det en tid framöver. Kalendern är fulltecknad och man hinner inte ens slå på datorn på dagarna.

Som ny kommunchef blir det väldigt många möten. Att jag dessutom är kvar i ekonomichefsrollen och det just nu är tider för att arbeta med nästa års budget gör inte saken bättre. Tiden räcker med andra ord inte riktigt till. Nåväl, jag intalar mig själv att det är av övergående karaktär.

Just nu har vi en annons ute där vi söker en ekonom som ska avlasta mig i de arbetsuppgifter jag har och har haft i egenskap av ekonomichef. Gå gärna in på www.jokkmokk.se/ext/templates/extPage.aspx?id=1600 och läs mer om våra lediga jobb.

På morgonen hade vi ett intressant möte med de som driver Hotel Jokkmokk och Notuddens camping. Sedan har vi haft två anställningsintervjuer med folk som sökt IT-samordnartjänsten som vi haft ute. Jag har också haft en arbetsplatsträff med mina medarbetare på ekonomienheten. Vi gick bland annat igenom hur vi jobbar i organisationsutvecklingsgruppen och hur vi ligger till rent praktiskt i budgetarbetet. Dessutom gick vi igenom upplägget med arbetet kring delårsbokslutet för årets åtta första månader som just nu ska påbörjas.
 
Jag är i min nya roll som kommunchef med i en grupp på åtta personer från Jokkmokk som ska åka till Italien. Förutom vi åtta är det dessutom ett antal personer från fyra kommuner i norra Bohuslän som ska åka till Italien.

Jokkmokks kommun och de fyra bohuslänska kommunerna är med i ett samarbete med ett antal italienska kommuner inom Emilia-Romana regionen i norra Italien. Samarbetet handlar om hållbar turismutveckling. Samarbetet har pågått under några år. En delegation från Jokkmokk var till Italien i samma samarbete redan för två år sedan och italienarna och bohuslänningarna har varit till Jokkmokk på vintermarknaden de två senaste åren.

För Jokkmokks kommuns del är det speciellt viktigt med frågorna om Laponia i detta samarbete. Det är både kommunala tjänstemän, politiker och lokala företagare - främst inom turistnäringen - som åker.

För den som undrar så är samarbetet till större delen EU-finansierat. Bryssel betalar alltså det mesta. De privata företagarna får dock stå för kostnaderna för sina flygresor själva och för oss kommunala tjänstemän och kommunalrådet är kostnaderna för flygbiljetterna finansierat via den kommunala budgeten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0