Tyck till om vad du vill!

Torsdag den 25 september 2008

I kväll har jag tillsammans med många andra varit på ett uppstartsmöte om hur vi i Jokkmokks kommun ska jobba med frågor så att vi får ett större engagemang och en större delaktighet bland kommuninvånarna i olika samhällsfrågor.

Vi var nog cirka 40 stycken som var med på mötet. Många från Jokkmokk men även från Vuollerim och Porjus. Det känns bra!

Jag tror att det är jätteviktigt att vi som är invånare orkar engagera oss i olika samhällsfrågor. Och för att orka engagera sig i denna typ av frågor är det jätteviktigt att vi känner att vi som kommunmedborgare kan påverka beslut på olika sätt.

Det betyder dock inte att alla får bestämma. Eftersom vi ofta tycker olika i olika typer av frågor så måste det ju bli som så att ett stort antal inte kommer att få sin vilja igenom. Men det viktiga är att vi ändå fortsätter att vara engagerade. Kanske är det då som så att vi nästa gång då vi tycker till i en viktig fråga så är det just min synpunkt som går igenom.

Annars är det mycket möten i budgetfrågorna just nu. Vi har fortfarande en lång bit kvar innan vi hittat alla förslag till kostnadssänkande förändringar som måste ske till år 2009 för att Jokkmokks kommun ska ha en budget i balans. Det vill säga en budget där intäkterna är större än kostnaderna.

I går kväll var jag på körträning. Det är verkligen roligt! Jag tror dessutom att det är ett mycket viktigt andningshål för mig personligen - och säkert för alla andra också. Men för min del är det definitivt som så att jag fyller på energi då jag en kväll i veckan får vara tillsammans med mina trevliga körkamrater och sjunga och ha trevligt.

Just i går var det dessutom extra trevligt då vi uppvaktade två av våra körmedlemmar som fyllt 50 år i sommar. Än en gång grattis Eva och Lena! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0