Jokkmokk har sorg!

Fredag den 3 oktober 2008

Idag var vi många som nåddes ett tråkigt besked. En mycket stor jokkmokksprofil har gått ur tiden.

Konstnären Lars Pirak somnade i går kväll in för den sista vilan. Det känns som en mycket stor förlust för alla runt om i världen. Hedersdoktorn Lars Pirak var en kändis inom olika kretsar i hela Sverige och för vissa även runt om i världen. Även om Lars var en kändis så upplever jag att han var en mycket jordnära, enkel och folkkär profil.

Dessutom är alla i familjen Pirak mycket goda vänner till oss personligen vilket gör det hela mycket mer sorgligt. När vi flyttade till Jokkmokk för exakt 13 år sedan blev familjen Pirak en av våra allra första och bästa vänner. Det var främst sonen och sonhustrun med barn som blev våra närmaste vänner. De välkomnade oss och tog hand om oss på ett fantastiskt sätt när vi som nykomlingar och sörlänningar kom till Jokkmokk. Vi lärde också känna Lars och Astrid samt döttrarna med familjer.

Jag tänker idag speciellt på fru Pirak, Astrid som alltid stått bakom Lars i alla år och som nu lämnats ensam. Som tur är så är alla deras tre barn med familjer bosatta i Jokkmokk.

Lars lämnar ett väldigt stort tomrum efter sig. Jag är helt övertygad om att det kommer att vara väldigt många ledsna och sorgsna marknadsbesökare som om några månader inte längre kan höra Lars jojka och berätta skrönor och historier på Àjtte och i församlingshemmet under Jokkmokks marknadsdagar. Många kommer också att sakna Lars i församlingshemmet där han år efter år haft sin konstutställning under vintermarknaden.  

Det slår mig att skillnaden mellan glädje och tragedi är hårfin. I går kväll skrev jag på min blogg att jag dagen innan varit på ett mycket trevligt 80-årskalas. Jokkmokksprofilen Johan Märak fyllde jämnt!

Johan och Lars var mycket goda vänner. De var dessutom barndomskamrater och grannar från Lillselet och Luovvaluokta i Jokkmokks fjällvärld. De har framträtt och uppträtt tillsammans i många, många år på Jokkmokks vintermarknad där de tillsammans jojkat och berättat skrönor och historier. I onsdags fyllde Johan 80 år och igår somnade Lars in för den sista vilan.

Våra tankar går till familjen! Vila i frid Lars!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0