Rätt mot försäkringskassan

Tisdag den 23 december 2008

Det här inlägget handlar inte om någon tvist mellan Jokkmokks kommun och försäkringskassan. Nej, det handlar om en privat tvist med försäkringskassan.

I slutet av april i år var vår yngsta dotter sjuk och hemma från skolan. Min fru är egen företagare och kunde den dagen vara hemma med vård av barn (VAB). Blanketter fylldes i i vanlig ordning och skickades in till försäkringskassan. Tydligen var det något som inte stämde riktigt för inga pengar kom.

Den 30 juni åkte min fru (och samma dotter som varit kärnfrisk sedan magsjukedagen i slutet av april) till fjälls för att jobba som stugvärd i fem veckor.

Den 4 juli kom ett brev från försäkringskassan. I det brevet förklarade handläggaren på försäkringskassan att det var något som skulle kompletteras i min frus VAB-anmälan från april.

Handläggaren från försäkringskassan förklarade i brevet att om inget svar kom inom 14 dagar så skulle ingen ersättning betalas ut. Och vad värre var så skulle min frus årsinkomst ändras till noll kronor.
 
Självklart kom det inget svar från min fru eftersom hon var borta. Vilket inte känns så konstigt eftersom det var mitt i semestertiderna.

När frugan kom tillbaka från fjällen och gick igenom posten så skrev hon direkt ett svar och meddelade det knepiga i att det går ungefär tio veckor från det att frugan skickar in sin anmälning tills ett svar kommer från försäkringskassan och att försäkringskassan då kräver svar inom två veckor mitt under högsommaren och under den vanligaste semestertiden.

Förutom det att hanteringen i sig är konstig så var de ifrågasättande frågorna från försäkringskassan minst sagt underliga. Det verkar som att reglerna inom detta område inte stämmer direkt in på egna företagare.

Nåväl, efter flera skriftväxlingar under hösten kom idag ett brev där försäkringskassan nu ändrar sig. Min fru har nu åter en korrekt årsinkomst och 290 kronor betalas ut omgående.

Härligt, julen är räddad!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Försäkringskassan har många JO anmälningar...

2008-12-25 @ 23:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0